03 maj, 2021 #Artikler

Derfor skal du overveje at anvende mødebooking og telemarketing

Der findes mange forskellige måder at lave marketing på. Den bedste metode går an på, hvilken virksomhed, du har, og hvilke kunder. Når du lægger en plan for, hvad din marketingstrategi skal være, så er det en god ide at kende dine kunder godt. Her kan du læse mere om, hvordan du kan bruge mødebooking og telemarketing.

Lav det første skridt med mødebooking og telemarketing

At bruge metoder, som mødebooking og telemarketing, til at finde nye kunder er noget, som mange firmaer anvender. Den største fordel ved denne type af marketing er, at det er aktiv marketing. Det skal forstås, som det modsatte af passiv marketing, hvor kunderne skal komme til jer. Ved passiv marketing sender I forskellige reklamer ud i håb om, at det vil skaffe flere kunder. Her får man dog ikke samme hands-on oplevelse med sine kunder. Det betyder for mange, at de ikke kender deres kunder.

Ved aktiv marketing søger I aktivt efter nye kunder gennem f.eks. mødebooking og telemarketing. Her bruger I jeres marketingbudget på at ringe til potentielle kunder, hvor I fortæller dem om jeres firma og varer. Her får man netop den hands-on oplevelse med sine kunder, hvor der er potentiale for at lære dem bedre at kende. Du kan læse mere om denne salgsstrategi hos partnerdialog.dk.

Sådan bruger du en mødebooker

I mange salgsafdelinger kan man finde en medarbejder, som specifikt er mødebooker. Denne person sørger for at lære kunden at kende inden et møde, så I har det rette information, når I skal møde kunden for første gang. Den information, som mødebookeren finder, afhænger meget af selve kunden. Hvis jeres målgruppe består meget af andre firmaer, så kan det være relevant at have information om, hvad firmaet forhandler, og hvilke grundværdier de har. Hvis jeres målgruppe derimod er privatpersoner, så kan det være en god ide at sætte sig ind i, hvordan jeres firma kan hjælpe dem osv.

Derudover sørger mødebookeren også for at tage den første kontakt til kunden. Her bliver den fundne information anvendt til at arrangere et møde med den potentielle kunde. Dog er det vigtigt, at man ikke ser sin mødebooker, som en sælger. De står meget sjældent for at sælge en vare, men derimod at skabe de rette rammer for en sælger til at møde kunden.

Hvorfor bruge telemarketing?

Mange forbinder telemarketing med irriterende telefonopkald, som der bare skal overstås eller ignoreres helt. Der er dog måder, hvorved telemarketing kan blive en stærk salgsstrategi. Igen er det vigtigt at have et godt kendskab til sin målgruppe. Jo bedre man kender sine kunder, jo nemmere er det at gøre sit firma relevant for dem. Hvis du anvender telemarketing i dit firma, så er det vigtigt, at du bruger tid på at udarbejde et ordentligt manuskript. Dette manuskript er det redskab, som telefonsælgerne kommer til at anvende mest i deres samtaler. Det siger tit noget om jeres virksomhed og produkter. Et godt gennemarbejdet manuskript plejer at give mere succes, som telefonsælger.

You Might Be Interested In